TEKAN LINK INI JIKA INGIN KAYA

Monday 23 March 2015

SOTONG CELUP TEPUNG VS AYAM MASAK KICAP

Assalamualaikum wbt


Bab kata adik aku. Mimpi ape masuk dapur. Hampeh!! Hahaha. Disebabkan my aunt kesakitan dibahagian siku dan tidak mempunyai tenaga untuk mengangkat so ape lagi. Si puteri cantik terpaksalah masuk dapur. (^________^)

Menu yang mengisi perut kami semalam ialah:


SOTONG CELUP TEPUNG (Favourite si anak dan en suami)

Bahan-bahan:

1. Sotong - benda wajib kut. Memang tak leh guna lauk lain. Sila guna yang fresh untuk penghasilan yang lebih menawan. 
2. Tepung -  mengcukupi dengant amount sotong
3. Telur - sebanyak sotong yang ada
4. Garam - secukup rasa
5. Lada sulah -  secukup-cukup

Cara-caranya:

Sotong tu macam biasalah. Buat apa yang patut then slice tu size yang korang nak. Better sederhana sedap sikit makannya. Then gaulkan sotong tu dengan sedikit tepung. Tak yah letak air sebab sotongkan banyak air (dont like sebab nanti time tengah masak boleh tengok percikan minyak). Selepas tu standbykan telur and tepung lagi. Kalau korang rasa korang tak cukup laju macam aku ni. Buat sesiap dulu. Amik sotong celup telur then tepung. (^______^) Masuk dapur pun jarang camne nak laju. Then gorenglah.

Tips from en suami:
1. Pastikan minyak betul-betul panas
2. Bila dah masuk sotong tu biarkan seketika bagi tepung tu keras sikit. Nanti bertaburan kalau kacau awal2.

First time buat not badlah. Boleh isi perut aku yang lapar. But need to improve a lot. Nanti anak gelak. Hahaha

AYAM MASAK KICAP

Aku amik resepi dari izzah ni tapi aku tak letak mayonis. Aku kan budak baru belajar. Banyak nak kena improve. Nanti aku update bahan-bahan aku guna. Lebih kurang sama. tapi aku nak abadikan aku punya kat sini. Hahaha

1 comment :

Thanks Sudi Baca And Drop Your Comments