TEKAN LINK INI JIKA INGIN KAYA

Thursday 19 March 2015

CABARAN SEORANG JURUTERA PEREMPUAN PART 1 CREATING FOCUS

Assalamualaikum wbt

Salam khamis! Harini aku nak fokus dalam bidang kejuruteraan sepenuhnya. Cabaran yang akan dihadapi oleh kami sebagai jurutera perempuan. Well. Semenjak aku dah berpindah ke company baru ni. Ibarat macam wajib balik lambat sebab nak kena settlekan kerja yang bertimbun banyaknya. Hurmmm. So mana boleh!! Kami perempuan banyak lagi tanggungjawab tau. (^____^)

U guys setuju ker everydays kena balik lambat? For me. Sebulan 2 3 kali okaylah dalam bidang ni. Not everydayslah. Setiap minggu wajib balik lambat tu, macam tak boleh nak terima sikitlah. Tapi tengok keadaan jugak. If kita jenis buat kerja macam kura-kura terpaksalah balik lambat. Nak siapkan kerja tu semua. Ye dak? Tapi kalau kita efficiency tak de masalah kut nak balik awal hari-hari. Kan? Setuju tak?

Camne boleh terlibat dalam bidang jurutera korang nanti aku update.



Aku rasa gambar kat atas dah complete untuk membuatkan kita efficiency dalam bekerja. Hahaha. Jom selami sikit.

1. Creating Focus

Keep a clean orderly work space

Ape yang dimaksudkan keep clean and orderly work space adalah ko pastikan meja ko tak berserabut. Contohnya kerja ko banyak sangatkan. Ada projek A, B C dan DEF. So harini ko plan nak buat projek A, so projek-projek lain ko  letak tepi jangan campur dengan projek yang ko tengah buat. Then susun bebaik paper-paper, alatan and yang berkaitan untuk siapkan projek A tu. So kat situ masa ko dah jimatlah. Contoh meja aku kat atas tu. terlampau clean pulak. Salah satu important kat situ botol air aku tu. Disebabkan aku ni suka minum air. So aku letak kat tepi tu senang nak amik. Letak kat belakang amik masa pulak nak pusing bagai. Hahahaha.


Keep your workplace well stocked

Yang ni pulak tu guna ada bekas pensil. Nak isi segalanya. Aku macam ada. segala jenis barang. Sebabnya aku ni jenis malas nak bangun dari tempat duduk. Thats whylah semua benda tersedia. Bila semua benda dah tersedia so masa tu dah jimat. Ko tak perlu nak amik masa 5 to 10 mins nak cari benda alah yang ko nak guna. Letak satu tempat so senang. Main amik jer. Jimatlah masa sikit. Boleh balik awalkan. Hahaha. Losyen pun aku selit sekali. kekadang tangan tak selesa nak kena cari losyen dalam handbag. Senang beli satu letak jer kat situ.


Keep a consolidated schedule

Opsss!! Kata jurutera. Free jer nampak. Ni company baru. baru nak cukup 3 bulan. So tak de kena gi meeting or keluar or ape. More buat kerja internal. Tak terlibat dengan external lagi. Tuk yang ni. Listkan task korang. Then kalau kena keluar kena planlah waktu yang bersesuaian tuk jimatkan masa atas jalan tu. Keluar time jammed memang cari pasal. Fahamkan?


Eliminate your personal distraction & use breaks to handle your personal business

Hahahaha. No komen. Sendiri fikir. Boleh tak camtu? Manusia biasalah. Boleh fokus about 30 to 45mins jer. Lepas tu mulalah nak capai hp lah nak buat tu lah buat ni lah. Kan? Tambah-tambah pompuan ada jer nak shopping online. (^___________^)

Okaylah. Syok sendiri jer aku ni. Thanks sudi baca. Bai.

2 comments :

Thanks Sudi Baca And Drop Your Comments